En enestående restaurant eller en del af en kæde?

17 June 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Man kan gå med et ønske om at udmærke sig med a la carte i Silkeborg, men man ved egentlig ikke helt, hvordan man har tænkt sig at indfri denne drøm.

Jo, men som sådan set godt, hvordan man sætter de første skridt til at komme i den retning: man er uddannet til at kunne lave den slags mad, man har erfaring med at arbejde i restauranter før med videre, så man er parat til at åbne sit eget.

De fleste går med en drøm om at kunne åbne sit helt eget, som der ikke er set mage til før, men mange falder i den fælde, at de betragter det som at være ansat i en restaurant, men hvor der bare lige bliver det mere ansvar.

Den mængde af ansvar er virkelig stor, og det kan man godt undervurdere.

Derfor kan man spørge sig selv som kok, om man skal oprette sin helt egen restaurant, eller man køber sig ind i en franchise.

Det er der fordele og ulemper ved, hvor vi vil forsøge at belyse et par af dem.

Ved at indgå i partnerskab med et brand, der allerede er kendt, så er det lettere at lokke kunder til, fordi de allerede kender til, hvad man kan få sådan et sted. Så vil nogle måske væmmes ved udvalget på forhånd, men man undgår det med, at kunderne falder fra i begyndelsen efter åbningen, fordi de bare lige skal se, hvad stedet er for noget.

For ved et brand tænker kunderne på stedet med blandt udvalget, når de skal ud at spise.

Så er der også lidt mere kapital at trække på fra de andre restauranter og dermed den samlede ledelse, hvis det ikke går så godt for en i en periode – den mulighed har man ikke, når man står alene.

Ved at have egen restaurant kan man dog helt selv vælge udvalget, og man er ens egen chef.

Dog vil der i begge tilfælde nok altid blive en del travlt, så man skal virkelig brænde for det.

More articles