Her forklares lidt om originalgrafik

21 July 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Der findes forskellige måder hvorpå, man kan betragte dette, som der er originalgrafik.

Man kan se på det som en term, man benytter til at skabe et bestemt kunstværk, der har at gøre med nogle trykflader og udførelsen af kunst på dette område som omdrejningspunkt.

Det vil vi ikke bruge lang tid på at beskrive i denne artikel, da det ville kunne fylde en del, men egentlig er det ikke så akavet at forstå og kan læses om andre steder.

Men originalgrafik kan i vores optik, som vi vil fokusere på i denne artikel, være det, hvor man har noget grafik, der er helt originalt og for eksempel lavet af en kunstner, som man så selv ejer.

Det behøver bestemt ikke at være noget grafik fra en berømt kunstner, da langt de fleste mennesker ejer en kopi af dette – med vilje – fordi man ikke har råd til eller kan anskaffe sig det originale kunstværk, hvorfor man må nøjes med en kopi.

Men aktive kunstnere skal jo også forsørge sig, men at kunne leve af sin kunst kræver også, at man er eftertragtet og kendt på sit fagområde.

Dette er en langsommelig proces tit og ofte og ikke særligt sexet, hvor man må producere kunst, sælge det, få omtale og så lave mere kunst, som man så senere kan sælge dyrere.

Det kan betyde, at man ender med at kunne leve af kunsten, og er man rigtig heldig, så kan man ende med at tjene godt på det og kun lave kunst, når man føler for det.

Tidligt i sådan en proces kan det så tænkes, at en kunde har købt et stykke kunst fra den givne kunstner i form af originalgrafik, som så senere stiger i værdi.

Nogle mennesker ser det ligefrem som en investering, hvor man ved, at tidlige værker ofte er dem, der bliver fleste penge værd.

Men det er jo lidt et sats, for det afhænger netop af, at kunstneren efterfølgende bliver berømt.

More articles