Lad dig ikke narre med dieselolie kontra kørsel

17 July 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Hvis du er bilejer, så spotter du nok ofte efter de digitale priser på brændstof, som man måtte overgå til ikke kun af fremskridt fra de metalliske tal, man hang op, men også fordi, man skulle have nogle større tavler med plads til større tavler.

Ergo: prisen for brændstof til ens bil bliver kun dyrere og dyrere.

På et tidspunkt er der heller ikke mere brændstof af den fossile brændstoffer, som vi kan trække veksler på, men det er trods alt en fremtidsbekymring, som hører fremtiden til.

Selv hvis du stiger i løn, så kan det måske procentvis ikke måle sig med den konstante stigning, der er på brændstof, eller måske er du blot den sparsommelige type, der konstant kigger efter det billigste brændstof ved de mange tankstationer.

Måske har du dog lagt mærke til en bestemt tendens, der har stået på så længe, de fleste kan huske: diesel er billigere end så meget andet brændstof.

Det er ikke markant billigere, men nogle ører hist og her lagt sammen, giver da en del til slut, hvis man skal tanke en hel masse og generelt kører lange afstande.

Kan det så svare sig at skifte til en bil, der kører på dieselolie, hvis du ikke allerede gør det?

Det hurtige regnestykke må være et “ja”, men før vi forhaster os, men stadig kalkulerer med, at man skal køre en del og tanker meget, så er der andre aspekter, man skal se på.

For det handler jo også om, hvorvidt din bil kører langt på literen, og hvis den skal kunne det, er det ofte med at anskaffe sig en bil af den nyere slags, og det kan jo være dyrt i Danmark som bekendt.

Derfor skal man overveje, om den besparelse kan svare sig i det lange løb med tanke på, hvor meget man skal slippe for en ny bil.

More articles